Hoe je je angsten overwint_

Hoe je je angsten overwint

Bang dat je niet goed genoeg bent. Of het niet goed genoeg doet. Bang dat je ‘de enige’ bent en je nooit meer normaal zult worden. Bang om door de mand te vallen. Bang om je uit te spreken. Bang om je grenzen aan te geven. Bang om te veel ruimte in te nemen. Bang om jezelf te laten zien. Bang voor wat anderen over je denken. Het is er allemaal.

Angst is vaak een overdrachtsfenomeen. Hier en nu wordt ‘iets’ van vroeger geraakt. Bijvoorbeeld angst voor het leven. Angst voor de dood, voor verlies, voor afwijzing. Er is zelfs een angst voor de angst. Angst kent vele verschijningsvormen. Het kan leiden tot verlamming en daarmee tot een gevoel van bevriezing. Er is geen beweging meer en het stagneert. Je geeft het op, want het is te spannend.

Angst versus bang

Om al het bovenstaande is angst een intense emotie. Misschien merk je bij jezelf op dat er lijflijk iets bij je gebeurt bij het lezen van bovenstaande tekst. Wellicht krijg je het benauwd, stokt je adem of krijg je het warm. Angst gaat in den regel gepaard met heftige lijflijke reacties. En het voelt groot. Bang richt zich vaak op de toekomst. Over wat daar gaat gebeuren. Over hoe het eruit ziet. Over zaken waar je geen controle over hebt. Of denkt te hebben. Het is er en het komt regelmatig voorbij. Althans: bij veel mensen wel.

Hoe kun je hier nu mee omgaan? Op welke manier kun je naar jouw angst kijken? Of thuisbrengen waar je bang voor bent?  Het H.E.A.L-principe is hiervoor geschikt.

Dit staat voor:
Herkennen.
Erkennen.
Accepteren.
Loslaten.

Laten we daar eens induiken.

Herkennen

Aha, daar is het weer. De verhoging van je hartslag. De verlamming in je benen. Of in je armen. Het gevoel dat je aan de grond genageld staat. Dat je niet meer kunt ademen en er iets vreselijks staat te gebeuren. Onheilspellend. Ongemakkelijk. Duister. En groots. Groter dan jij bent. Hoe herken jij het gevoel van angst in je lijf? Wat gebeurt er als je bang bent? Ga je vechten Vlucht je? Of bevries je? Welke gedachten zijn er in je opgekomen? Angst houdt van een ‘niet goed genoeg’ gevoel. Of een gevoel van eenzaamheid. Gevoelens en gedachten over falen. En daardoor volgt er uitstelgedrag. Je piekert. Twijfelt. Er zijn ‘worstcasescenario’ gedachten. Je luister niet naar je intuïtie.

Het is van belang de emotie te herkennen. Om te ontdekken wat het in je lijf doet en te onderzoeken wat de triggers zijn om dit gevoel te verwelkomen. Dan word je er misschien minder door verrast.

Erkennen

Ik schreef het eerder al: bang gaat meestal over de toekomst. Het gaat niet over nu. En daarmee gaat het niet over het huidige moment. Angst kan je nú dus niets aandoen. Het is er. Je hoeft het ook niet op te lossen. De ‘waarom’ vraag is dan ook niet helpend. Omdat je daar vaak geen antwoord op krijgt. Je kunt er wel in onderzoeken, met een nieuwsgierige blik. Soms gaat het over een situatie in het verleden. Dan wordt een kind-pijn getriggerd. Dat kan als je ooit heel bang bent geweest – iets in het moment lijkt op die ervaring en je schiet er dan weer in. Dat gaat vaak onbewust. Angst kan ook aangeven dat je te veel hooi op je vork hebt genomen. Dat je je grenzen over bent gegaan en niet goed naar je lijf hebt geluisterd. Dan mag je rustiger aan gaan doen.

Het kan ook gaan over controleverlies. Denk aan angst om te vliegen. Angst om door te draaien in kleine ruimtes. Of om je ‘temper’ te verliezen in grote groepen. Verlies van controle ligt hieraan ten grondslag. Je erkent het door het aan te kijken. Het er te laten zijn. En dan de stap te maken naar acceptatie.

Accepteren

Waar gaat acceptatie over? Over het er laten zijn. Je niet meer verzetten en het gevecht en de weerstand staken. Over er met mildheid naar kijken – het een plek geven als deel van jou. Als angst een deel van jou is, hoe ziet het er dan uit? Is het een man?
Een vrouw? Of geen van beide? Is het volwassen of nog een kind? Heeft dit deel een naam? Kun je het verwelkomen? En zo ja, kun je er dan contact mee maken? Wat is de boodschap die dit deel je brengt? Kun je een positieve intentie ontwarren? Kun je het bedanken? Omdat het je ergens voor wil waarschuwen? En het ervoor zorgt dat je alert bent?

Acceptatie gaat over het aankijken. Over ermee ‘zijn’. Zonder weerstand, verzet en vluchtroute. Het is er en het is niet te veranderen. Je hoeft het niet weg te maken. Je hoeft het niet op te lossen. Je hoeft er alleen maar naar te kijken en er naar te luisteren.

Loslaten

Angst is net als boosheid een emotie. Het is energie. En als je je aandacht op deze energie richt: wat is dan het ergste dat kan gebeuren? Mochten je gedachten waarheid worden? Pak eens een boekje en schrijf dit op. Schrijf op wat het ergste is dat kan gebeuren. Van doodgaan tot alles verliezen. Van er niet meer bij horen tot alleen overblijven. Schrijf het allemaal op. Kijk naar wat je hebt opgeschreven. Neem het in je op en accepteer het. Hoe voel je je nu? Ben je bereid dit los te laten? En zo niet, waar hou je dan aan vast? Onderzoek dit eens voor jezelf. En vooral: ín jezelf. Welke diepere emotie zit er onder die angst? Gaat het over een verlies van controle? Want als je geen controle hebt, wat gebeurt er dan? Mag je die controle ook loslaten? Net als de angst?

Kun je je aandacht richten op je adem? Op je voeten op de grond? Misschien leg je je handen op je hart. Adem je naar je hart toe.

Een lang adem-in.
Een lange adem-uit.
Repeat.
Repeat.
Repeat.
En oefen.

Uiteindelijk laat je los als je de controle loslaat. Dat doe je als je alle vragen loslaat. Alle ‘hoe doe ik dat?’ vragen. Laat los. En laat de emotie er helemaal zijn.

Tot slot

Moed is angst plus actie – dat is zo’n mooi zinnetje. Sommige dingen zijn namelijk spannend. Het is spannend om een eigen bedrijf te starten. Naar een ander land te verhuizen. Een relatie te verbreken omdat het niet meer werkt. Je uit te spreken.
En je grenzen aan te geven. Het spannend om eerlijk te zijn naar de ander. En vooral naar jezelf. Deze ‘events’ kunnen angst oproepen. Het is moedig hier naar te kijken. Het is moedig dan tóch in de actie te gaan. Door een vriend(in) te bellen en erover te delen. Door uit te spreken dat je bang bent. Misschien door met een coach te praten. En dan te besluiten een stap te zetten. Een stap naar autonomie, naar liefde voor jezelf. En naar vertrouwen.

 

Face Everything And Rise.

 

Wil jij een stap zetten naar meer vertrouwen? Wil jij onderzoeken in je angst(en)? Je bent héél welkom bij Persoonlijk Meesterschap. De eerstvolgende editie is op 18 september. Je bent uiteraard óók welkom voor een individuele coaching, mocht je het te spannend vinden om in een groep te werken. Je boekt hier je Verheldering Sessie voor een gratis intake.

Saskia de Boer

Eigenzinnig expert in persoonlijke groei

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Winkelwagen
0 Shares
Share
Share
Tweet
WhatsApp
Email