Hoe je je denken overstijgt

Hoe je je denken overstijgt

Afgelopen week was ik op (zeg je dat zo?) een stilte retraite in de prachtige, bosrijke omgeving van Olst. En ik zou mezelf niet zijn als ik de mooie ervaringen die ik daar opdeed niet met jou deel. Het is niet de eerste keer dat ik bij Michiel en Carolien was. De eerste retraite bezocht ik in 2016 en daarna ben ik praktisch ieder jaar wel geweest. Omdat het me laat zakken in mijn lijf, laat aarden en zo gezegd weer met beide poten op grond laat komen. Heerlijk vind ik het.

Toen ik de eerste retraite deed had ik een heel groot verlangen om uit mijn hoofd te komen. Ik werd namelijk gek van de onrust en de denkkermis die zich in m’n bovenkamer bevond. Dodelijk vermoeiend vond ik het. Pas toen ik bewust ging oefenen met yoga en meditatie veranderde er iets in de drukte in mijn hoofd. Daarnaast las ik onder andere ‘De Kracht van het Nu’ van Eckhart Tolle, waar ik veel aan heb gehad. Hij schetst dat het denken de grootste verslaving is onder de mensen. Spot on, als je het mij vraagt. 

Eckhart Tolle schrijft in de Kracht van het Nu over de identificatie met gedachten: ‘Identificatie met verstand geeft het meer energie; observatie van het verstand onttrekt er energie aan. De energie die je aan het verstand onttrekt verandert in aanwezigheid’. En dat is bij uitstek wat meditatie voor mij doet. 

Vandaag dus aantal tips om je denken te overstijgen.

The Space in Between

Hoe meer we in ons hoofd zitten hoe minder we kunnen verwonderen. Een prachtige manier om het denken te overstijgen is om je aandacht te richten op de ruimte tussen de gedachten in. Misschien ken je het wel – op een moment van diep ontzag voor een prachtige zonsondergang of iets anders dat je de adem ontneemt en je stil wordt van binnen. Heel stil. Dat er even helemaal geen stemmetjes in je hoofd zijn. Geen gekwetter. Die ruimte tussen de gedachten is te trainen. Je kunt dagelijks meerdere momenten de tijd nemen bewust je aandacht te richten op het niet hebben van gedachten. Misschien oefen je eerst met een paar seconden. Hier en nu een paar seconden geen gedachten. Super bevrijdend! 

Meditatie

Sommige mensen denken dat mediteren gaat over geen gedachten hebben. En als er wel gedachten zijn dat ze het dan niet goed doen. Dat is niet waar meditatie over gaat. Waar het wel over gaat is dat je bewust je aandacht richt op het aanschouwen van je gedachten. Je ziet ze dus als het ware van een afstand zonder je ermee te identificeren. Op een gegeven moment kun je er dan met een glimlach naar kijken, ze als het ware vriendelijk begroeten. Zonder oordeel en zonder dus op de trein te stappen die van de ene gedachte naar de andere dendert. Eckhart Tolle schrijft in de Kracht van het Nu over de identificatie met gedachten: ‘Identificatie met het verstand geeft het meer energie; observatie van het verstand onttrekt er energie aan. De energie die je aan het verstand onttrekt verandert in aanwezigheid’. En dat is bij uitstek wat meditatie voor mij doet. Fijne apps om mee te mediteren zijn onder andere Insight Timer (mijn favo – als je je daar aanmeldt kunnen we vrienden worden en samen mediteren – hoe cool?), HeadSpace, Calm en Meditation Moments. Mocht je nog eentje kennen die je fijn vindt, zet het dan even in de comments hieronder zodat andere mensen er ook van kunnen profiteren.

 

Zintuigen activeren

Om meer in het hier en nu te leven helpt het om je zintuigen te activeren. Zo kun je buiten (bij voorkeur in stilte) heel bewust contact maken met wat je om je heen ziet. De beelden, de kleuren. Je kunt je aandacht ook richten op wat je hoort. En welk gevoel dit in je oproept. Het helpt daarbij om te vertragen. Haast gebeurt namelijk vaak vanuit identificatie met het verstand. We zijn vaak zo gewend geraakt aan prikkels. De hele dag door. Zonde, want daarmee verliezen we het grote geschenk van het moment zoals het is. Je kunt ook oefenen met het bewust inzetten van je zintuigen bij het bereiden en nuttigen van een maaltijd. Wat proef je? Hoe is de structuur in je mond? Hoe ruikt het? Wat voor gevoel geeft het je als je volledig aanwezig bent bij de handelingen die horen bij het koken? 

 

Weerstand loslaten

Vaak zijn mensen niet in het hier en nu aanwezig omdat er weerstand is tegen hoe het in het huidige moment is. Inclusief ondergetekende. Gedurende de retraite kreeg ik daar nog een mooie oefening in aangereikt. Tijdens een van de lessen lag een man te snurken – hij was in slaap gevallen. En laat ik nou nèt een bloedhekel hebben aan snurkgeluiden. Daarbij merkte ik innerlijk op dat ik gefrustreerd raakte, me verzette tegen het moment zoals het zich aandiende. Wat vervolgens zorgde voor meer irritatie. Want wat ik aandacht geef groeit. Weerstand tegen hier en nu is verspilde energie en dus zinloos. Ik creëerde op die manier mijn eigen lijden. Toen ik deze oorzaak – gevolg beweging bewust had vastgesteld kon ik het loslaten en liefdevol naar mezelf kijken. Naar mijn worsteling en de neiging te willen controleren. Zonder bewustzijn kunnen we niet identificeren wat lijden is. En bewustzijn blijft over als we stoppen met nadenken.


Offline gaan

Van prikkels krijg ik stress. En mijn vermoeden is dat dit voor veel mensen het geval is. Sinds vorig jaar heb ik deze telefoon en ga ik regelmatig offline. Weg met al die impulsen van social media en al die appjes. Wanneer ik mijn simkaart in dit telefoontje stop verdwijnt ook de checkdrang. Ik heb namelijk alle meldingen al uit staan op m’n gewone telefoon maar blijf toch vaak checken. Meestal onbewust, op een moment waarop er even rust is. Of een moment waarop het ding voor handen is en ik onbewust denk dat er weer iets te checken valt. Het is zó bevrijdend om je heen te kijken en contact te maken met wat er om me heen gebeurt. Het is heerlijk als ‘the device of illusion’ er even niet is. 

Tot slot

Een mooie, treffende quote om op te kauwen:

All you really need to do is accept this moment fully.
You are then at ease in the here and now and at ease with yourself

~ Eckhart tolle


Wil je grondig en onder begeleiding onderzoeken in de polariteit van denken en voelen? Wil je leren hoe je meer in het moment aanwezig kunt zijn of hoe jouw ratio ooit een dominant overlevingsmechanisme is geworden? Je bent dan heel welkom voor een Verheldering Sessie.

Als je een dag diepgaand wilt onderzoeken in deze patronen en je dat middels de helende kracht van een groep wilt doen, dan ben je heel welkom bij Persoonlijk Meesterschap op 18 september. Er zijn nog een paar plekken vrij.

Saskia de Boer

Eigenzinnig expert in persoonlijke groei

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Winkelwagen
0 Shares
Share
Share
Tweet
WhatsApp
Email